Fa un grapat d’anys la filmoteca de Barcelona va oferir una projecció d’America, America d’Elia Kazan que comptà
amb la presència de l’autor de l’obra.
Fou un gran vespre pels que hi érem aquell dia i un dels millors records que
tinc de la sala de l’Avinguda de Sarrià. Aquesta setmana he pogut reveure’l film, cosa
que no feia des de fa temps, i aquesta nova visió m’ha confirmat l’admiració
sentida per aquesta obra. Kazan no era un home modest i a les seves memòries
compara la seva obra en transcendència i dimensió amb la de John Ford, cosa que des del meu punt de vista
suposa fer un grà massa. Però si hi hagués un lloc de la seva obra que
justifiqués aquesta proclamació d’excel·lència seria el film de 1963, també una
narració sobre l’emigració com la fordiana grapes
of wrath. Kazan estava sense dubte
en el millor moment de la seva carrera, els tres films precedents, A face in the crowd, wild river i splendor in the grass, constituïen la part més sòlida de la seva
filmografia, tot i que no li serviren per assolir els èxits del començament de
la seva carrera. America, America suposa
la culminació d’aquesta tendència però també l’inici d’un declivi professional
que li permetria fer només tres pel·lícules més amb dificultats de tota mena i
sense gaire èxit. Vista a hores d’ara em
sembla clar que Kazan estava en un moment de total mestratge de la seva
capacitat narrativa. És un film molt llarg que no ho sembla, perquè cadascuna
de les estacions dels periple del jove Stavros està articulada amb una gran
quantitat de suspens, per veure si el jove podrà superar cadascuna de les
proves que li calen per arribar a Amèrica, un lloc que pot ser definit com la
seva llar perquè és el país de les seves il·lusions, allò més real al capdavall
segons Pla, i perquè Stavros un grec nat sota la dominació turca, en realitat,
no té cap altra país propi. Fa anys J.Mª Latorre en una crítica parlava de la
versemblança moral del film. Stavros no és un pocavergonya ni tampoc un persona
del tot íntegre. Està el aquesta mena de mediocritat moral, en la qual ens
situem molts human,s que ens deixa en aquesta zona ben incomoda en la que se’t
mengen els remordiments quan has obrat malament i et queda sensació de babau
quan has deixat d’aprofitar-te de la feblesa dels altres, és a dir, tens
remordiments en un sentit oposat. Kazan rodà el film en blanc i negre, després
de dos treballs en color, cosa que li permeté donar una intensitat evocadora de
l’expressionisme a molts moments de la pel·lícula. Entre les coses que cal dir
del film, potser cal fer notar que és el testimoni més important presentat a un
mitjà de comunicació de masses del massa oblidat, però determinant del segle
XX, genocidi armeni. És també un dels films on es presenta de manera menys
idealitzada el final de l’adolescència, entesa com un moment d’irreversible
decepció, de constatació de que la nostra força és ben poca cosa en
contraposició a una realitat quasi sempre hostil. És també, de manera
paradoxal, un film adient per entendre el significat d’Amèrica, tot i que la
seva major part transcorri a l’antic imperi otomà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada