dissabte, 17 de març del 2012

Un arbre és un arbre


Un arbre és un arbre és el títol de l’autobiografia de King Vidor que he tingut fa poc l’ocasió de llegir. Poc recordat, King Vidor és un dels grans fonamentalment pel seu treball al cine mut. Tot i que les pel·lícules rodades al sonor foren sovint notables, les meves preferides Northwest passsage, Ruby Gentry i The Fountainhead, no arribaren al nivell de films com The Crowd o The Big Parade, els quals constitueixen des del meu punt de vista cimeres de l’art cinematogràfic. Cap d’aquestes dues és gaire fàcil de veure perquè l’oferta d’aquest cine és minsa i només per això , per la possibilitat de recordar-les, el llibre fa de bon llegir. Vidor dedica de fet una bona part del llibre a la descripció d’aquestes obres mestres i explica la història, que jo desconeixia, de la catàstrofe que suposà l’èxit  per James Murray, el protagonista de The Crowd, al qual tothom augurava un gran futur cinematogràfic i que acabà a la indigència molt poc temps després quan Vidor estava rodant la que constitueix la segona part, our daily bread. Vidor no tenia una formació cultural massa sòlida però si molta intuïció per expressar-se visualment i molt ofici adquirit ràpidament i com a conseqüència d’uns primers anys de treball on treballà de manera intensa i ininterrompuda. La seva trajectòria acabà el 1959 amb un peplum poc distingit, Salomó i la reina de Saba, des de llavors fins a la seva mort el 1982, no va poder tornar a treballar professionalment. La narració és agradable i ofereix anècdotes interessants d’alguna de les grans figures d’Hollywood especialment els productors que foren d’entrada més aliats que adversaris com Thalberg o Goldwyn. Vidor era un home creient, membre de l’esglesia de la ciència cristiana i entomà la seva decadència, i la de Hollywood, amb més elegància i resignació que, per exemple, Frank Capra. No es trobaren grans disquisicions teòriques però si una novel·la tan agil narrativament com la millor de les seves pel·lícules i l’expressió de l’esperit d’un cineasta singular entre tots els grans cineastes americans del període precisament per la seva americaneïtat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada