Veig fa unes
nits The cradle will rock, el film de
Tim Robbins va rodar l’any 1999 i del que tenia un record molt grat. Els anys
no l’han fet pas cap mal. Alguns comentaristes relacionen aquest film amb
Altman, cosa que té cert sentit formalment per l’entrecreuament d’històries i
la utilització de la càmera, però jo que tinc poca devoció per Altman, em sento
molt més atret per aquesta obra de Robbins. La pel·lícula com recordareu
barreja moltes trames, però fonamentalment tres: els intents d’Orson Welles i
John Houseman per estrenar una obra pro-sindicats amb el mateix títol de la
pel·lícula dins del treball del Federal Theatre amb el que llavors
col·laboraven, la col·laboració entre Diego Rivera i Nelson Rockefeller per què
el primer pintés un mural pel llavors acabat de construir Rockefeller Center i
la investigació del congrés americà sobre la ideologia dels responsables del
Federal Theatre. Els fets explicats a la pel·lícula són reals. No ho és la seva
coincidència cronològica. Robbins és famós com a actor i es recolzà en un repartiment coral però format per actors de
primera qualitat des de la veterana Vanessa Redgrave fins a John Turturro o
Bill Murray que llavors començava el període més brillant de la seva carrera.
També resulten especialment convincents les recreacions dels personatges
històrics més coneguts com Diego Rivera, Orson Welles o Nelson Rockefeller.
El film és essencialment una defensa del
compromís polític de l’art, un compromís assenyalat com a inevitable ja sigui
en un sentit o en un altre. No em sembla que caigui en la simplicitat del
pamflet (un altra tema és que una part de l’opinió publicadora essencialment
dretana consideri un horror el mer fet de que existeixen sindicats o que hagin
existit). De fet, tot i que l’obra conté una defensa del compromís sindical,
l’acció desenvolupada entorn de l’estrena no deixa gens ben parats els
sindicats existents, el d’actors concretament, els quals al final contribueixen
directament al boicot de l’obra. Tot i com a espectador cinematogràfic en vaig
fruir, com a ciutadà contemporani del 2012 la pel·lícula no va ajudar a aixecar
el meu estat d’ànim. L’escena final té un caràcter èpic d’exaltació que no
hauria de fer-nos oblidar que el film és una successió de desfetes: l’obra
només es pogué representar només de manera limitada, el Federal Theatre fou
suprimit i el mural de Rivera fou destruït. Tot això en un moment en què la
gent estava disposada a la lluita ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada